Ini cerita yang agak terkenal bagi mereka yang tinggal di sekitar federal highway, Old Klang Road, Sungei Way, PJ area-area sekitar.

Kebetulan, 5 years ago member aku pergi jumpa bomoh untuk berubat, then dia berjumpa dengan seorang pemuda yang juga datang berubat. Pemuda ini cuba nak halau hantu yang ‘jaga’ kereta dia. Jadi member aku dapat cerita ini dari mulut mangsa sendiri. Cerita ini akhirnya menjadi cerita hantu popular.

Ceritanya begini…. 

Semasa pemuda tu lalu federal highway sekitar PJ di waktu maghrib dan hujan renyai dia ternampak ada seorang kakak sedang dukung anak berjalan kaki. Pemuda ini kesian dan berhenti dan ingin membantu. Akak tu bagitau dia nak tumpang sampai area Sunway. Pemuda ini setuju untuk hantarkan.

Akak dan anaknya duduk belakang, kerana menurut dia anaknya akan ganggu pemuda ini memandu. Semasa akak tu duduk seat belakang, pemuda tu tidak nampak jika melihat menggunakan rear mirror. Tengok ikut cermin memang tak nampak, tapi bila dia toleh akak tu ada. Dia dah rasa pelik, tapi still buat tak tahu kerana dia percaya niat baik dia tidak akan dapat balasan buruk. Karma.

Then, bila hampir sampai ke bus stop yang akak tu nak turun, baby dalam pangkuan kakak tu menangis. Then, akak tu minta pemuda ini belikan sedikit air atau roti. Mungkin anaknya lapar, kerana dari pagi tidak jamah makanan.

Pemuda yang baik hati ini terus memandu sampai ke petrol station. Dia turun belikan sedikit minuman dan roti, lepas tu dia panggil pekerja petrol station tu tengok kereta dia. 

dakah mereka lihat perempuan dalam kereta dia? Semua pekerja Shell tu cakap kereta dia kosong. Seat belakang kosong. Memang pemuda itu pun nampak dari luar kereta dia kosong.

Then, bila dia buka pintu untuk masuk dia nampak akak tu tersenyum. Dia tutup semua pintu dan sekali lagi lihat dari luar dan panggil pekerja Shell untuk lihat dari dekat. Sememangnya kelihatan tiada sesiapa di dalam kereta.

Kemudian pemuda tu memberanikan diri masuk kereta dan minta akak tu tolong turun kerana ada masalah. Akak tu kelihatan marah dan terus lesap di hadapan mata dia.

Semenjak hari tu, pemuda tu akan dapat lihat akak tersebut di seat belakang kereta dia bila waktu malam. Dah macam-macam cara pemuda tu cuba, mandi bungakan diri dia, mandi bungakan kereta dia. Jampi serapah, panggil bomoh, ustaz dan ramai lagi. Hilang 2-3 minggu kemudian akak tadi akan muncul semula.

Aku dengar kereta Iswara Biru tu dibuang begitu sahaja. Bila cerita ini makin popular dan ramai yang hafal plate nombornya, nobody dare to use that car. Salesman pun tak berani nak jual.

Sekian

Post a Comment

Previous Post Next Post