Salam,

Ni gua nak cerita kisah berlaku zaman gua belajar dahulu, 2007 kot. Kejadian ni masa gua lepak umah sewa bestfren gua, Zaza. Masa tu cuti weekend. Biasalah cari tempat bergembira and lama pulak tak jumpa si Zaza ni. Zaza ni duduk dengan students and kalau weekend memang rumah tu dia akan duduk sorang-sorang sebab semua balik kampung. Penghuni rumah tu ramai gak. Tak silap gua dalam 8 orang lebih kurang termasuk si Zaza ni. Rumah jenis teres dua tingkat.

Hari sabtu, gua dengan Zaza keluar ke Bukit Bintang, biasalah untuk budget tak banyak tapi hati melonjak nak shopping, BB la tempatnya. Sampai rumah pun sekitar jam 11 malam. Memang sunyi je rumah sebab dah sedia maklum semua balik kampung. Buka lampu tingkat bawah, and menuju ke bilik Zaza kat atas. Biasalah kalau dah pompuan ni, dah beli baju harus balik tak sabar-sabar nak mencuba kan. Gua sejukkan badan sekejap dan nak mandi. Sebab keluar dari pagi kot.

Bilik air Zaza ni bersambung dengan bilik sebelah. Tapi manalah gua nak kepochi nak bukak and jenguk kan. Mandi je lah macam biasa. Lepas mandi, berkemban dengan kain batik, gua ternampaklah si Zaza ni still mencuba-cuba baju lain yang dia beli. Gua malas nak pakai baju tidur dulu. Sembang-sembang, and tiba-tiba Zaza duduk sebelah gua and peluk lengan gua. Menggeletar plak tu.

Zaza: ko dengar tak bunyi tu?

Gua: Bunyi apa?

Zaza: Ada bunyi kat bawah.

Gua: Housemate ko balik lah tu. Relaxlah.

Zaza: Taaakkk. Aku tau diorang takkan balik malam ni. Esok ahad kot.

Gua: Alaahhh, adelah tu tertinggal barang ke apa ke.

Zaza: Taaakkk. Aku taulah budak rumah aku. Tolong Na. Aku takut.

Si Zaza ni dah menangis-nangis dah ketakutan. Gua cuba tenangkan diri padahal dag dig dug jantung gua boleh tahan. Tak pernah kot gua lalui situasi macam tu. Cuba tenangkan si Zaza ni, sebab gua fikir kita kena tenang dan mengawal keadaan dan bukan keadaan mengawal kita. Suruh Zaza istighfar dan mengucap dan baca apa-apa surah yang kami masing-masing tahu. Tapi, dalam keadaan macam tu, memang tunggang-terbaliklah apa-apa pun yang dibaca.

Yang bestnya, terdengar plak derapan kaki naik tangga. Sebijik macam kaki manusia so gua a bit tenang lah jugak sebab memang gua yakin housemate dia yang balik. Gua bisiklah cakap konfem la housemate dia, tapi Zaza ni still menangis dan geleng-geleng kepala. And dengar plak bunyi gugusan kunci jatuh betul-betul depan pintu bilik si Zaza ni, tapi masa tu pintu bilik memang dah kunci since kitorang masuk bilik tu. Gua dan Zaza masing-masing terdiam, mata gua duk perhatikan bawah pintu kot-kot kalau nampak bayang-bayang, sah lah manusia kan. Itu firasat gua jer lah. Tapi memang takda bayang-bayang pun okay.

Zaza: Ko dah kunci pintu bilik air bilik sebelah?

Gua: Aku memang tak usik. Kalau ko dah kunci, kunci lah tu.

Zaza: Aku takutlah Na.

Elok je lepas tu, dengar pintu bilik sebelah macam terbukak. Gua dengan Zaza dah berpandangan.

Gua: Aku dah cakap housemate ko balik tu.

Tiba-tiba terdengar pulak pintu bilik air bilik sebelah macam ada orang pulas tombol. Tau kan yang bunyi bila kita terkunci bilik and try pulas-pulas tombol berharap tiba-tiba tombol kunci tu terbukak ke. Serius gua memang takut dan masing-masing muka gua dengan Zaza ni pucat. Kalau toreh pun takda darah kot. Sebab lama plak menatang tu main pulas-pulas tombol and “GEDEGANGGG”. Bunyi batu kena tingkap bilik. Nasib tak pecah. Terus bunyi tu stop.

Rupa-rupanya boyfren si Zaza yang campak batu ok. Dia bagi salam depan rumah dah lama tapi takda orang jawab padahal rumah terang-benderang and moto Zaza ada depan rumah. Tu yang dia pergi belakang, Panggil-panggil pun tak dengar. Campak batu la solutionnya.

Then, benda tu dah tak kacau. Stop macam tu je.

Sekian

Post a Comment

Previous Post Next Post